papierfirmowyprogramopenspaceprelegencimaterialynaszaedukacjagalerie

PROGRAM /PROGRAMME

 

29 sierpnia (sobota)

10:30 - 11:30

Rejestracja, kawa/herbata

11:30 - 12:00

sala plenarna mmapka

Otwarcie Kongresu

Joanna Kluzik-Rostkowska, minister edukacji narodowej
dr hab. Michał Federowicz, dyrektor, Instytut Badań Edukacyjnych

12:00 - 19:00

sala stoiska informacyjne  i Open Space mmapka

Wydarzenia równoległe – debaty w przestrzeni „Open Space”

Podczas kongresu istnieje możliwość zainicjowania i przeprowadzenia przez uczestników debaty w przeznaczonej na to osobnej przestrzeni – tzw. Open Space. Zasady zgłaszania tematów do debaty określa regulamin zamieszczony na stronie open space

12:00 - 12:30

sala plenarna mmapka

Powolna rewolucja: wychowanie dzieci w szybkim świecie

Gość specjalny: Carl Honoré,

dziennikarz, międzynarodowy ambasador ruchu „slow”, autor książki „Pod presją. Dajmy dzieciom święty spokój!”

12:30 - 13:15

sala plenarna mmapka

Kompetencje przyszłości

Kompetencje przyszłości dotyczą przede wszystkim zarządzania sobą, motywacji oraz umiejętności interpersonalnych. To kompetencje kluczowe, które ułatwiają zarówno życie zawodowe, jak i prywatne. Wymagania pracodawców wciąż się zmieniają, zatem które z nich są najważniejsze? Na to pytanie odpowiedzą specjaliści ze świata nauki, biznesu oraz psychologii.

Moderator: Marcin Bruszewski, wiceprezes, Social Wolves

Prelegenci: Grzegorz Gądek, prezes, Fundacja Skwer Sportów Miejskich
Michał Sadowski, Prezes, Brand24
dr Tomasz Tokarz, adiunkt w Instytucie Pedagogiki Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wiceprezes Fundacji „Edukacja w Wolności”

13:15 - 14:30

Obiad

14:30 - 16:00

Równoległe bloki tematyczne:

 

sala panelowa 4 mmapka

1. Jakiej szkoły chcemy w XXI wieku?

Najważniejsze wnioski z portalowej debaty „Jakiej szkoły chcemy w XXI wieku?” zebrane w postaci zbiorowej mapy myśli. Podczas prezentacji będzie można zobaczyć szeroką wizję wymarzonej przez uczestników szkoły przyszłości, otrzymać wskazówki, jak ją zbudować w praktyce, a także zagłosować na poszczególne jej elementy. Jakiej szkoły chcemy?

Moderatorzy: Wojciech Kreft, przewodniczący, Stowarzyszenie Doradców Szkolnych i Zawodowych RP
Karolina Trochimiuk, Uniwersytet Kardynała Stefan Wyszyńskiego w Warszawie

Prelegenci: Jolanta Gałecka, Young Digital Planet
Edyta Glenc, naczelnik wydziału, Starostwo Powiatowe w Wodzisławiu Śląskim
dr Anna Zasada-Chorab, wiceprezydent, Urząd Miasta Siemianowice Śląskie

 

sala panelowa 5 mmapka

2. Czego świat może się od nas nauczyć?

Czy można w Polsce oddolnie zmieniać szkołę? Przedstawiciele społeczności kilku szkół, które oddolnie wdrażają zmiany, pokażą, jak można inicjować je swoimi siłami. Propozycje związane z propagowaniem czytania w szkołach zaprezentują też przedstawicielki fundacji „Cała Polska czyta dzieciom”.

Moderatorzy: Bożena Będzińska-Wosik, dyrektor, Szkoła Podstawowa nr 81 w Łodzi
Marzena Żylińska, inicjatorka i współzałożycielka, Fundacja Budząca się Szkoła

Prelegenci: Anna Bańkowska, nauczyciel, Szkoła Podstawowa nr 81 w Łodzi
Blanka Błasik, nauczyciel, Szkoła Podstawowa nr 81 w Łodzi
Irena Koźmińska, prezes, Fundacja Cała Polska czyta dzieciom

 

sala panelowa 1 mmapka

3. Po co nam rodzice w przedszkolu i szkole?

Rodzice są pierwszymi i najważniejszymi nauczycielami swoich dzieci, znają ich mocne i słabe strony, potrzeby i słabości. Dla nauczyciela są bezcennym źródłem informacji o dziecku, mogą też być dużym wsparciem, jeśli nauczyciele stworzą przestrzeń do współpracy. Jak zbudować współpracę rodziców i nauczycieli?

Moderatorzy: Elżbieta Piotrowska-Gromniak, prezes, Stowarzyszenie Rodzice w Edukacji
Katarzyna Płaza, specjalista ds. public relations, Stowarzyszenie Rodzice w Edukacji

Prelegenci: Mariusz Budzyński,  autor i współtwórca, ALA Autorskie Licea Artystyczne i Akademickie we Wrocławiu
Magdalena Milczewska, nauczyciel wychowania przedszkolnego, Przedszkole nr 125 w Warszawie
Krystyna Wardach, dyrektor, Szkoła Podstawowa im. Astrid Lindgren w Zastrużu

 

sala panelowa 2 mmapka

4. Dyrektor liderem czy administratorem szkoły? Ryba psuje się i naprawia od głowy...

Czy dyrektor-lider może przebudzić współczesną polską szkołę? Kim powinien być dyrektor? Jak środowisko edukacyjne rozumie pojęcie „Dyrektora Lidera”? Czy stwierdzenie to nie budzi skojarzenia z Dyrektorem Despotą, Autokratą?

Moderatorzy: Zofia Dzik, Prezes, Fundacja Humanites
Aneta Korzeniowska, Fundacja Humanites

Prelegenci: Cezary Kocon, naczelnik wydziału oświaty, Urząd Dzielnicy Mokotów, Warszawa
dr hab. Grzegorz Mazurkiewicz, wykładowca, Uniwersytet Jagielloński
Antoni Pełkowski, starosta, Starostwo Powiatowe w Białymstoku
Elżbieta Piotrowska-Gromniak, prezes, Stowarzyszenie Rodzice w Edukacji
Jarosław Pytlak, dyrektor, Zespół Szkół Społecznego Towarzystwa Oświatowego na Bemowie, Warszawa
Małgorzata Nowak, wieloletni dyrektor szkoły, niezależny trener

 

sala panelowa 3 mmapka

5. Po co nam oceny?

Ocenianie w szkołach należy do gorąco dyskutowanych tematów systemu edukacyjnego. Jak oceniać, czy w ogóle oceniać, kto powinien oceniać? Debata z udziałem rodziców, uczniów. Swoimi opiniami podzielą się eksperci i praktycy.

Moderatorzy: Zofia Grudzińska, nauczyciel, Zespół Szkół nr 3 w Nidzicy
Katarzyna Staszko, doktorant, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski

Prelegenci: dr Marlena Deckert, wykładowca, Uniwersytet Warszawski
Marianna Kłosińska, prezes, Fundacja Bullerbyn
Marcelina Kłosińska, uczennica, Fundacja Bullerbyn
dr hab. prof. Henryk Mizerek, kierownik, Katedra Pedagogiki Ogólnej na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie
Michał Sienicki, Fundacja Bullerbyn
dr Grażyna Szyling, wykładowca, Uniwersytet Gdański

 

sala panelowa 6 mmapka

6.1 Jak szkoła ma przyjmować i wspierać przybyszów z innych kultur? (45 min)

W naszych szkołach coraz częściej pojawiają się uczniowie z innych krajów. Bywa, że nie tylko nie znają języka polskiego, lecz także nie odnajdują się w nowej kulturze. Często przybyli do Polski jako uchodźcy lub emigranci, czasem to Polacy powracający z dłuższego pobytu za granicą. To nowe wyzwanie dla szkół i systemu edukacji. Jak sobie z nim radzimy? Jak możemy radzić sobie lepiej?

Moderator: prof. Halina Grzymała-Moszczyńska, wykładowca, Uniwersytet Jagielloński

Prelegenci: Leyla Elsanowa, Fundacja Ocalenie
Urszula Jędrzejczyk, Szkoła Podstawowa nr 31 w Lublinie

 

sala panelowa 6 mmapka

6.2 Lekcja historii: THH - czyli prawdziwa tajemnica Westerplatte (45 min)

storyzhistory.pl - opowieść z pogranicza historii, geografii, wiedzy o społeczeństwie, kultury i popkultury. Multimedialna prezentacja i interakcja z uczestnikami.

Prelegenci: Paweł Kudzia, prowadzi w szkołach inspirujące spotkania z historią nie tylko dla dzieci, storyzhistory.pl
płk. Leszek Tanaś, Brygadier, uczestnik misji pokojowych ONZ i wypraw naukowych na wszystkich kontynentach

16:00 – 16:30

 Przerwa kawowa

16:30 – 18:00

Równoległe bloki tematyczne:

 

sala panelowa 2 mmapka

1. Otwarta Lekcja: zaproszenie do otwartych zasobów edukacyjnych

Jakie możliwości daje stopniowe odchodzenie od tradycyjnych podręczników w kierunku otwartych, elektronicznych i bezpłatnych zasobów edukacyjnych? Podczas Kongresu zapraszamy wszystkich chętnych uczestników do wzięcia udziału w Otwartej Lekcji, a potem do przeprowadzenia jej u siebie w szkole lub bibliotece.

Moderatorzy: Anna Stokowska, specjalista ds. otwartej edukacji, Centrum Cyfrowe
Kamil Śliwowski, koordynator projektów, Fundacja Panoptykon

 

sala panelowa 3 mmapka

2. Relacje w szkole przyjaznej i bezpiecznej

Jak budować relacje i środowisko wspierające skuteczne nauczanie i uczenie się? Jak stworzyć szkołę przyjazną i bezpieczną? Postaramy się znaleźć odpowiedź na to pytanie i przedstawić różne rozwiązania wynikające zarówno z praktyki pracy w szkole, z doświadczeń oraz podpowiedzi uzyskanych podczas kształcenia i doskonalenia nauczycieli, jak i również z rozważań teoretycznych.

Moderatorzy: Grażyna Kilbach, nauczyciel, Zespół Szkolno-Gimnazjalny z Oddziałami Integracyjnymi w Wiązownie oraz Gimnazjum z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Jana Pawła II w Gliniance
Małgorzata Piotrowska-Skrzypek, prezes, Federacja Stowarzyszeń Nauczycielskich

Prelegenci: dr Marlena Deckert, wykładowca, Uniwersytet Warszawski
Justyna Józefowicz, prezes, Fundacja Styki
dr hab. prof. KUL Urszula Paprocka-Piotrowska, prezes, Stowarzyszenie PROF-EUROPE
Jacek Szkarłat, dyrektor, Zespół Szkół nr 12 w Zabrzu

 

sala panelowa 6 mmapka

3.1 Niż demograficzny – samorząd na rzecz nauczycieli (45 min)

Niż demograficzny zmusza samorządy do podejmowania niełatwych decyzji. Jak dostosować istniejące sieci szkół do faktycznej liczby uczniów? Zamykanie szkół i zwalnianie nauczycieli to ostateczność. W debacie posłuchamy wypowiedzi samorządowców odpowiadających, jak radzą sobie z tym problemem, co mają do zaoferowania nauczycielom, dla których brakuje pracy w szkole, jak można zagospodarować tę ważną i silną intelektualnie grupę zawodową?

Moderatorzy: Andrzej Okurowski, radny, Gmina Grodzisk Mazowiecki
Małgorzata Okurowska, dyrektor, Gimnazjum nr 3 w Grodzisku Mazowieckim

Prelegenci: Małgorzata Lewandowska, wiceprzewodnicząca, Federacja Inicjatyw Oświatowych
Mirosław Sielatycki, zastępca dyrektora, Biuro Edukacji miasta Warszawa
Tadeusz Sławecki, członek Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego

 

sala panelowa 6 mmapka

3.2 Samorząd wobec nierówności edukacyjnych (45 min)

Jak samorząd,  korzystający np. ze środków unijnych likwiduje różnice pomiędzy szkołami w miastach i na wsi? Czy potrafimy odpowiedzieć na rosnące aspiracje edukacyjne rodziców? Szkoła wiejska nie znaczy gorsza, a szkoła w małych ośrodkach miejskich to bardzo często kuźnia talentów. W tych małych lokalnych środowiskach widać znaczenie szkoły w kreowaniu właściwych relacji społecznych.

Moderatorzy: Andrzej Okurowski, radny, Gmina Grodzisk Mazowiecki
Małgorzata Okurowska, dyrektor, Gimnazjum nr 3 w Grodzisku Mazowieckim

Prelegenci: Piotr Ciesielczyk, dyrektor, Szkoła Podstawowa im. Mateusza Chełmońskiego w Adamowiźnie
Elżbieta Tołwińska-Królikowska, prezes, Federacja Inicjatyw Oświatowych

 

sala panelowa 1 mmapka

4. Dobry dyrektor - to dobra, współpracująca i rozwijająca się kadra nauczycielska

W jaki sposób dobry dyrektor szkoły zarządza zespołem, buduje relacje i motywuje swoją kadrę? Jakie  narzędzia i  umiejętności mogą go wspomóc w tym, aby tworzyć szkołę otwartą na współpracę, dialog oraz nowe metody nauczania, motywowania i rozwoju osobowości uczniów?  W każdej szkole znajdzie się kilku pasjonatów, ale jak dobre praktyki przenieść na całą szkołę?

Moderatorzy: Zofia Dzik, prezes, Fundacja Humanites
Aneta Korzeniowska, Fundacja Humanites

Prelegenci: Cezary Kocon, naczelnik Wydziału Oświaty, Urząd Dzielnicy Mokotów, Warszawa
Katarzyna Merska-Gromek, wicedyrektor, Gimnazjum nr 7 „Przy Łazienkach Królewskich”
Małgorzata Szafoni-Chorbińska, dyrektor, Zespół Szkół nr 24 we Wrocławiu
Marek Sempik, dyrektor, Gimnazjum nr 29 we Wrocławiu

 

sala panelowa 4 mmapka

5. Innowacyjni nauczyciele i uczniowie szkoły XXI wieku

Czy to możliwe, że nauczyciel pracujący w technikum, ma ponad 35 tysięcy stałych uczniów, a na jego pasjonujące lekcje z niecierpliwością czeka czasami nawet ponad 400 tysięcy osób? Czy faktycznie uczniowie XXI wieku nie potrzebują już szkoły, gdyż sami są w stanie nauczyć się więcej, dużo szybciej i z ogromną wewnętrzną satysfakcją? Zapraszamy na warsztat z elementami grywalizacji i doradztwa kariery.

Moderatorzy: Wojciech Kreft, przewodniczący, Stowarzyszenie Doradców Szkolnych i Zawodowych RP
Karolina Trochimiuk, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego

Prelegenci:  Magdalena Bogusławska, dyrektor, Ośrodek Rozwoju Kompetencji Edukacyjnych
Agnieszka Ciereszko, właściciel, Virtus Centrum Wsparcia Aktywności i Rozwoju
prof. dr hab. Mirosław Grewiński, prorektor, Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Janusza Korczaka

 

sala panelowa 5 mmapka

6. Co rodzice mogą zaproponować szkole?

Rodzice są bezcennym źródłem wiedzy i umiejętności, jakie może pozyskać szkoła dla wzbogacenia swojej oferty edukacyjnej. Warto zaprosić ich do dzielenia się wiedzą i stworzyć odpowiednie warunki. Jak można zaangażować rodziców w proces edukacji i tworzenia przyjaznego i bezpiecznego środowiska?

Moderatorzy: Elżbieta Piotrowska-Gromniak, prezes, Stowarzyszenie Rodzice w Edukacji
Katarzyna Płaza, specjalista ds. public relations, Stowarzyszenie Rodzice w Edukacji

Prelegenci: Iwona Klimek, nauczyciel nauczania zintegrowanego i informatyki, Szkoła Podstawowa nr 313 w Warszawie
Jakub Piasecki,  rodzic, pasjonat robotyki, do niedawna nauczyciel fizyki i matematyki, współorganizator konkursów robotyki dla dzieci i młodzieży
Elżbieta Litwin-Sondej, nauczyciel, Szkoła Podstawowa nr 1 w Warszawie
Małgorzata Terlecka, nauczyciel muzyki w Prywatnej Żeńskiej Szkole Podstawowej im. Cecylii Plater-Zyberkówny

18:00 – 18:30

sala plenarna mmapka

Prezentacje uczniowskich projektów społecznych

Młodzi ludzie z różnych miast w Polsce, przedstawią swoje projekty społeczne, które zrealizowali w ramach olimpiady projektów społecznych „Zwolnieni z Teorii”. Ich działania sprawiły, że zmienili swoje otoczenie, a także nabyli wiele kompetencji kluczowych, które ułatwiły im start w dorosłe życie. Opowiedzą o tym jaki problem zauważyli, co udało się zmienić, a także czego nauczyli się, dzięki działaniom społecznym. Udowodnią, jak ważne jest wprowadzenie do polskiej edukacji metody projektu oraz zajęć praktycznych.

Moderatorzy: Marcin Bruszewski, wiceprezes, Social Wolves
Daria Nożyńska, Kierownik ds. innowacyjnej edukacji, Social Wolves

Prelegenci: Kaja Bogdan, projekt „Nie Studiuj Bezrobocia”
Julia Jaworska, projekt „Labchemexpo”
Jakub Kuźmiński, projekt „Śmieci na wysokości”
Anna Owczarek, projekt „Nie Studiuj Bezrobocia”
Jakub Romański, projekt „Śmieci na wysokości”
Gracjan Skobelski, projekt „Nie Studiuj Bezrobocia”
Jakub Zboch, projekt „Labchemexpo”
Krystian Ziemacki, projekt „Labchemexpo”

18:30 – 19:00

sala plenarna mmapka
Budzące się szkoły - czego powinniśmy się uczyć dziś na potrzeby jutra
Gość specjalny: Margret Rasfeld,

dyrektorka Ewangelickiej Szkoły Zintegrowanej Berlin-Centrum

Budząca się szkoła w Niemczech - wszystko co chcielibyście wiedzieć
Gość specjalny: Monia Ben Larbi,

prezes, Fundacja Schule im Aufbruch – „Budząca się szkoła”

19:00 – 21:00

sala cateringowa mmapka
Wspólna kolacja

 

30 sierpnia (niedziela)

08:50 – 09:30

sala plenarna mmapka

Bądź Bohaterem, bądź początkiem nowej rewolucji w polskiej edukacji
Gość specjalny: Philip Zimbardo,

amerykański psycholog, emerytowany Profesor Uniwersytetu Stanforda, autor stanfordzkiego eksperymentu więziennego, jeden z najbardziej rozpoznawalnych psychologów na świecie, twórca licznych książek przetłumaczonych na wiele języków, założyciel Heroic Imagination Project.

wprowadzenie - dr Agnieszka Wilczyńska, wykładowca, Uniwersytet Śląski w Katowicach

09:30 – 9:45

Przerwa kawowa

9:00 – 14:00

sala stoiska informacyjne  i Open Space mmapka

Wydarzenia równoległe – debaty w przestrzeni „Open Space”

Podczas kongresu istnieje możliwość zainicjowania i przeprowadzenia przez uczestników debaty w przeznaczonej na to osobnej przestrzeni – tzw. Open Space. Zasady zgłaszania tematów do debaty określa regulamin zamieszczony na stronie open space

9:45 – 11:15

Równoległe bloki tematyczne:

 

sala panelowa 2 mmapka

1. Testy, testy, egzaminy... co w nich do naprawy?

Powszechnie uważa się, że egzaminy są niezbędne. W trakcie panelu będzie okazja przedyskutować, czy rzeczywiście. Kiedy wprowadzać egzaminy? Jaka powinna być ich forma? Komu służą testy?

Moderatorzy: Zofia Grudzińska, nauczyciel, Zespół Szkół nr 3 w Nidzicy
Katarzyna Staszko, doktorant, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski

Prelegenci: Jarosław Pytlak, dyrektor, Zespół Szkół Społecznego Towarzystwa Oświatowego na Bemowie, Warszawa
dr Marcin Smolik, dyrektor, Centralna Komisja Egzaminacyjna
Teresa Zawisza-Chlebowska, dyrektor, Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi i Sportowymi w Sochaczewie

 

sala panelowa 3 mmapka

2.1 Edukacja na NOWO - jak technologie zmieniają proces nauczania i uczenia się? (45 min)

Panel dotyczy postrzegania przez rodziców i nauczycieli roli technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji. Zostaną zaprezentowane wyniki badań przeprowadzanych w kilku szkołach na temat szerokiego zastosowania TIK w nauczaniu i uczeniu się, którymi objęto całe środowisko szkolne (rodziców, nauczycieli, uczniów i kadrę zarządzająca). Będzie też przestrzeń do dyskusji, jak razem rodzice i nauczyciele mogą budować strategie wykorzystania TIK w procesie nauczania i uczenia się w szkole i w domu.

Prelegenci: Janusz Wierzbicki, Fundacja Edukacja NA NOWO
Katarzyna Wilk, dyrektor, Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli „WOM”

 

sala panelowa 3 mmapka

2.2 Niech rewolucją w Polsce będzie edukacja!  (45 min)

Sesja o tym dlaczego edukacja w Polsce może być rewolucją, czy tego chcemy i jakie są potrzeby uczniów, nauczycieli i rodziców. Sesja ma stanowić dyskusję nad nową edukacją w polskich szkołach.

Moderator: dr Agnieszka Wilczyńska, wiceprezes, Fundacja Zimbardo Youth Center

Prelegenci: Philip Zimbardo, amerykański psycholog, emerytowany Profesor Uniwersytetu Stanforda
dr Maciej Milczanowski, kierownik, Katedra Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Wyższa Szkoła Informatyki
i Zarządzania w Rzeszowie
Beata Petkowa, przyszłoroczna studentka Uniwersytetu Stanforda
Tomasz Wojtasik, Regionalny Ośrodek Metodyczno–Edukacyjny METIS

 

sala panelowa 5 mmapka

3. Dobry nauczyciel

Dobry nauczyciel: któż to taki? Refleksyjny praktyk? Aktywny przewodnik? Dojrzały mentor? Opiekun? Obrońca? Współczujący obserwator? A może inspirujący ekspert? Jakiej osobowości, wzorców i przykładów oczekują uczniowie? Co jest ważne dla rodziców uczniów? Co cenią w dobrym nauczycielu dyrektorzy? Jaka jest opinia samych nauczycieli na ten temat?

Moderatorzy: Grażyna Kilbach, nauczyciel, Zespół Szkolno-Gimnazjalny z Oddziałami Integracyjnymi w Wiązownie oraz Gimnazjum z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Jana Pawła II w Gliniance
Małgorzata Piotrowska-Skrzypek, prezes, Federacja Stowarzyszeń Nauczycielskich

Prelegenci: dr Marta Kotarba-Kańczugowska,wykładowca, Akademia Pedagogiki Specjalnej
dr hab. Sebastian Piotrowski, wykładowca, Katolicki Uniwersytet Lubelski
dr hab. , prof. UW Jolanta Sujecka-Zając, wykładowca, Uniwersytet Warszawski

 

sala panelowa 4 mmapka

4. Budzące się szkoły. Jak zacząć?

Od czego zacząć zmienianie szkoły? Zaproszeni goście przedstawią swoje pomysły na rozpoczęcie procesu oddolnych zmian. Każdy uczestnik panelu będzie miał 5 minut na propozycję rozwiązań. Potem pytania i dyskusja. Następnie uczestnicy zostaną zaproszeni do tworzenia sieci „budzących się szkół” oraz do opracowania form współpracy.

Moderatorzy: Bożena Będzińska-Wosik, dyrektor, Szkoła Podstawowa nr 81 w Łodzi
Marzena Żylińska, Inicjatorka i współzałożycielka, Budzące się Szkoły

Prelegenci: Monia Ben Larbi, Prezes,Fundacja Schule im Aufbruch – „Budząca się szkoła”
Andrzej Lipiński, Właściciel, wydawnictwo Dobra Literatura
Margret Rasfeld, Dyrektorka Ewangelickiej Szkoły Zintegrowanej Berlin-Centrum

 

sala panelowa 6 mmapka

5. Rada szkoły uczy partnerstwa i samorządności

Znakomitą platformą do współpracy całej społeczności szkolnej jest rada szkoły, dająca rodzicom, nauczycielom i uczniom przestrzeń do dialogu i współdziałania. Warto też budować partnerstwa lokalne, w których szkoła stanie się centrum integracji lokalnej społeczności. Jak tego dokonać?

Moderatorzy: Elżbieta Piotrowska-Gromniak, prezes, Stowarzyszenie Rodzice w Edukacji
Katarzyna Płaza, Specjalista ds. public relations, Stowarzyszenie Rodzice w Edukacji

Prelegenci: dr Elżbieta Gozdowska, doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki współpracująca z Akademią Pedagogiki Specjalnej
Edward Sobański, Współtwórca i wieloletni przewodniczący, Zielonogórskie Forum Rodziców i Rad Rodziców
dr hab. Danuta Uryga, Pracownik naukowo-dydaktyczny, Akademia Pedagogiki Specjalnej
Elżbieta Tołwińska-Królikowska, prezes, Federacja Inicjatyw Oświatowych

 

sala panelowa 1 mmapka

6. Edukacja a rynek pracy

Nie chcemy kształcić kolejnych bezrobotnych, a kończący edukację absolwenci muszą posiadać kompetencje wymagane przez pracodawców. Czy szkoły pomagają uczniom w wyborze właściwych kierunków kształcenia zgodnie z ich predyspozycjami i zdolnościami? Jak zorganizować w szkołach skuteczne doradztwo zawodowe i pomóc w wyborze właściwej ścieżki edukacyjnej dla absolwentów gimnazjum?

Moderatorzy: Andrzej Okurowski, radny, Gmina Grodzisk Mazowiecki
Małgorzata Okurowska, dyrektor, Gimnazjum nr 3 w Grodzisku Mazowieckim

Prelegenci: dr Dariusz Danilewicz, wykładowca, Szkoła Główna Handlowa
dr Bogusław Feder, założyciel, Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości
Jolanta Marzec, nauczyciel, Zespół Szkół Ogólnokształcących w Brwinowie

11:15 – 11:45

Przerwa kawowa

11:45 – 13:15

Równoległe bloki tematyczne:

 

sala panelowa 6 mmapka

1.1 Po czym poznać otwartą szkołę? (45 min)

Jak wygląda otwarta szkoła i jakie są jej znaki szczególne? Jak otwierać się na potrzeby i pasje uczniów, problemy lokalne i globalne, na nowoczesne metody pracy i nowe technologie oraz współpracę z rodzicami i innymi partnerami? Jak najlepiej wykorzystać kompetencje uczniów, nauczycieli i potencjał środowiska lokalnego, aby skutecznie budować otwartą społeczność szkolną? Jak rozwijać kapitał społeczny w szkole?

Prelegenci: Alicja Pacewicz, współzałożyciel, Centrum Edukacji Obywatelskiej oraz Koordynatorzy CEO

 

1.2 Języki obce – czy dzieci nauczą się mówić? (45 min) sala panelowa 6

Przy ograniczonych środkach jakimi dysponuje publiczna szkoła, nauczenie uczniów sprawnego mówienia w języku obcym wydaje się niekiedy nierealnym marzeniem. Co robić by wydane na edukację językową pieniądze przyniosły oczekiwany skutek – nauczyły polskie dzieci mówić w języku obcym? Celem debaty będzie  wypracowanie konkretnych rekomendacji dotyczących organizacji i metod nauczania języków obcych oraz innych inicjatyw szkoły maksymalizujących skuteczność nauczania komunikacji ustnej.

Moderator: Katarzyna Kieszkowska, przewodnicząca Rady Fundacji, Fundacja Edukacja NA NOWO

Prelegenci: Anna Gapińska, wykładowca, Wyższa Szkoła Pedagogiki i Administracji im. Mieszka I w Poznaniu
dr Mariusz Marczak, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie
dr Marcin Smolik, dyrektor, Centralna Komisja Egzaminacyjna

 

sala panelowa 3 mmapka

2.1 Tablety, e-booki, blogi i chmura... (70 min)

Panel dyskusyjny z udziałem nauczycieli, którzy z sukcesem wprowadzają w życie idee cyfrowej edukacji. Co o nowoczesnych metodach i narzędziach edukacyjnych myślą nauczyciele, którzy na co dzień korzystają z nich w szkole? Jakie musieli pokonać przeszkody? Co ich motywuje? Kto im pomaga? Jaką widzą przyszłość szkoły?

Moderator: Anna Stokowska, specjalistka ds. otwartej edukacji, Centrum Cyfrowe

Prelegenci: Joanna Apanasewicz, nauczyciel, Szkoła Podstawowa w Koninie Żagańskim
Witold Kołodziejczyk, dyrektor i twórca, Collegium Futurum
Tomasz Mikołajczyk, nauczyciel, Szkoła Podstawowa nr 9 w Tarnowskich Górach
dr hab. Katarzyna Nowak, prezes, Regionalne Ośrodki Szkoleń E-learningowych (ROSE)
Marta Puciłowska, koordynator, Centrum Edukacji Obywatelskiej

 

sala panelowa 3 mmapka

2.2 Informatyka i programowanie dla wszystkich uczniów (20 min)

Prezentacja projektu zmian w podstawie programowej z informatyki, opracowanej przez Radę ds. Informatyzacji Edukacji. Głównym celem projektowanych zmian jest wprowadzenie powszechnego nauczania programowania, które staje się kompetencją kluczową XXI wieku.

Prelegent: prof. dr hab. Maciej Sysło, Członek Rady, Rada ds. Informatyzacji Edukacji

 

sala panelowa 5 mmapka

3. Gdy młody nauczyciel przychodzi do szkoły...

W jaki sposób uczelnie prowadzące kierunki nauczycielskie odpowiadają na potrzeby polskiej oświaty? Czy obecny system rekrutacji nauczycieli do szkół jest zadowalający? Kto i jak powinien wprowadzać początkującego nauczyciela do grona pedagogicznego? W jaki sposób wspierać go w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, znajomości prawa oświatowego i organizacji pracy szkoły…? Zapraszamy do dyskusji o młodych nauczycielach.

Moderatorzy: Grażyna Kilbach, nauczyciel, Zespół Szkolno-Gimnazjalny z Oddziałami Integracyjnymi w Wiązownie
oraz Gimnazjum z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Jana Pawła II w Gliniance
Małgorzata Piotrowska-Skrzypek, prezes, Federacja Stowarzyszeń Nauczycielskich

Prelegenci: dr Anna Kucharska, wykładowca, Katolicki Uniwersytet Lubelski
Jacek Szkarłat, dyrektor, Zespół Szkół nr 12 w Zabrzu
Janina Zielińska, wykładowca, Uniwersytet Warszawski
dr hab. prof. UW Małgorzata Żytko, wykładowca, Uniwersytet Warszawski

 

sala panelowa 4 mmapka

4. Czego uczniowie nie uczą się w szkołach, a uczyć się powinni?

Wszyscy uczestnicy zostaną zaproszeni do udziału w warsztatach. Będą pracować w następujących grupach: uczniowie, nauczyciele, rodzice, dyrektorzy, przedstawiciele organów władzy (ministerstwa, samorządy i kuratoria). Zadaniem uczestników będzie wypracowanie wizji szkoły na miarę XXI wieku z uwzględnieniem kompetencji potrzebnych w dorosłym życiu i refleksji na temat oferty przedmiotowej szkół.

Moderatorzy: Bożena Będzińska-Wosik, dyrektor, Szkoła Podstawowa nr 81 w Łodzi
Marzena Żylińska, Inicjatorka i współzałożycielka, Budzące się Szkoły

Prelegenci: dr Marek Kaczmarzyk, wykładowca, Uniwersytet Śląski w Katowicach
dr hab. inż., prof. nadzw. Janusz Morbitzer, wykładowca, Wyższa Szkoła Bankowa w Dąbrowie Górniczej

 

sala panelowa 2 mmapka

5. Przywództwo w edukacji rozwija kompetencje i kapitał społeczny

Jakość przywództwa w edukacji jako klucz do rozwoju kluczowych kompetencji oraz budowy kapitału społecznego. Od jakości przywództwa zależy czy szkoła będzie cały czas podążać za czy jednak wyprzedzać rzeczywistość. W jaki sposób? Swoimi doświadczeniami podzielą się zaproszeni goście.

Moderatorzy: Zofia Dzik, Prezes, Fundacja Humanites
Aneta Korzeniowska, Fundacja Humanites

Prelegenci: Barbara Borkowska, dyrektor, Gimnazjum im. Księdza Wacława Rabczyńskiego w Wasilkowie
Renata Fluder, dyrektor, Gimnazjum nr 3 im. Mistrzów Olimpijskich we Wrocławiu
Edyta Krajewska, dyrektor, Szkoła Podstawowa nr 63 we Wrocławiu
Jarosław Pytlak, dyrektor, Zespół Szkół Społecznego Towarzystwa Oświatowego na Bemowie, Warszawa

 

sala panelowa 1 mmapka

6. Nauczycielski bank dobrych praktyk

Podczas warsztatów uczestnicy poznają przykłady „dobrych praktyk”, które potwierdzają stosowanie nietuzinkowych technik edukacyjnych, inspirują do nowatorstwa pedagogicznego i innowacyjności. Słowem: podpowiadają nauczycielowi, co zrobić, aby uczniowie byli zaangażowani i aktywni.

Moderatorzy: Zofia Grudzińska, nauczyciel, Zespół Szkół nr 3 w Nidzicy
Katarzyna Staszko, doktorant, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski

 

13:15 – 13:45

sala plenarna mmapka
Goście specjalni – wystąpienia uczniów

Jaką aktywnością wykazują się uczniowie?
Jakie mają pasje?
A przede wszystkim... co sądzą o szkole?
Co działa dobrze, a co warto w niej poprawić?

Prelegenci: Michał Kusiak, student, Uniwersytet Jagielloński
Beata Petkowa, przyszłoroczna studentka Uniwersytetu Stanforda
Rafał Reszelewski, uczeń, Technikum Informatyczne w Świdwinie
Arkadiusz Siwko, absolwent, I Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego

14:15 – 14:15

sala plenarna mmapka
Jak doprowadzić do zmian w edukacji?

Moderator: Wojciech Dudziak, Koordynator projektu „Nasza Edukacja”

Prelegenci: Joanna Kluzik-Rostkowska, minister edukacji narodowej
Wiesław Mariański, bloger, Głos rodzica
Zofia Dzik, prezes, Fundacja Humanites
Marzena Żylińska, inicjatorka i współzałożycielka, Budzące się Szkoły

13:45 – 14:15

sala plenarna mmapka

Podsumowanie Kongresu – co nas łączy?

Moderator: Wojciech Dudziak, koordynator projektu „Nasza Edukacja”

Prelegenci: Bożena Będzińska-Wosik, dyrektor, Szkoła Podstawowa nr 81 w Łodzi
Marcin Bruszewski, wiceprezes, Social Wolves
Zofia Dzik, prezes, Fundacja Humanites
Zofia Grudzińska, nauczyciel, Zespół Szkół nr 3 w Nidzicy
Wojciech Kreft, przewodniczący, Stowarzyszenie Doradców Szkolnych i Zawodowych RP
Elżbieta Piotrowska-Gromniak, prezes, Stowarzyszenie Rodzice w Edukacji
Andrzej Okurowski, radny, Gmina Grodzisk Mazowiecki
Małgorzata Piotrowska-Skrzypek, prezes, Federacja Stowarzyszeń Nauczycielskich
Anna Stokowska, specjalista ds. otwartej edukacji, Centrum Cyfrowe

15:15 – 15:30

sala plenarna mmapka
Zakończenie Kongresu

Joanna Kluzik-Rostkowska, minister edukacji narodowej
Michał Sitek, zastępca dyrektora, Instytut Badań Edukacyjnych

15:30 – 17:00

Obiad

 

 pdf

Program
III Kongres Polskiej Edukacji
27.08.2015r.

 pdf

Framework Programme
IIIrd Congress of Polish Education
30.07.2015