papierfirmowyprogramopenspaceprelegencimaterialynaszaedukacjagalerie

4.3 Gdy młody nauczyciel przychodzi do szkoły...

Moderatorzy:
Grażyna Kilbach, nauczyciel, Zespół Szkolno-Gimnazjalny z Oddziałami Integracyjnymi w Wiązownie

oraz Gimnazjum z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Jana Pawła II w Gliniance
Małgorzata Piotrowska-Skrzypek, prezes, Federacja Stowarzyszeń Nauczycielskich

Prelegenci:
dr Anna Kucharska, wykładowca, Katolicki Uniwersytet Lubelski

Jacek Szkarłat, dyrektor, Zespół Szkół nr 12 w Zabrzu
Janina Zielińska, wykładowca, Uniwersytet Warszawski
dr hab. prof. UW Małgorzata Żytko, wykładowca, Uniwersytet Warszawski

pdf prezentacja Anny Kucharskiej
[pdf - 0,3MB]

Czy można zapewnić pracę w szkole młodym nauczycielom, absolwentom studiów? Jakie kryteria należy uznać za najważniejsze? Kto powinien decydować o przyjmowaniu do pracy nowych nauczycieli?  
Gdy przychodzi młody nauczyciel do szkoły... Co się wówczas dzieje? Kto mu pomaga? Kto jest dla niego drogowskazem? Jak go przyjmują uczniowie? Co robi dyrekcja? Co zrobić, aby nauczyciele rozpoczynający pracę mieli dobry, kreatywny, satysfakcjonujący dla wszystkich podmiotów szkoły start?

Postulaty wspólne:

  • Przywrócenie systemowo szkoły ćwiczeń.
  • Zreformowanie wymogów odnośnie tworzenia uczelni kształcących nauczycieli w zadaniach Państwowej Komisji Akredytacyjnej.
  • Uszczelnienie korytarza współpracy MEN i MNiSW w zakresie kształcenia i doskonalenia nauczycieli.
  • Współpraca i bieżące kontakty ministerstw ze szkołami.
  • Pierwszy rok pracy nauczyciela w szkole jako staż z innym nauczycielem, nabierając kompetencji związanych z formalnościami szkolnymi, kontaktami z rodzicami, metodami i sposobami pracy w klasie. ALE NIE JAKO STAŻ W AWANSIE ZAWODOWYM TYLKO RODZAJ PRAKTYKI ZAWODOWEJ.
  • Zmiana zasad naboru na studia – selekcja.
  • Więcej praktyki na uczelniach – mniej teorii, która jest ogólnie dostępna.
  • Wydłużenie cyklu studiów pedagogicznych o 1 rok – obowiązkowej praktyki.
  • Kształcenie mniej przedmiotowe a bardziej na poziomy edukacyjne- matematyk w SP powinien mieć nieco inne kompetencje niż w gimnazjum.
  • Kształcenie kompetencji miękkich u studentów i młodych nauczycieli.

Postulaty rozbieżne: nie pojawiły się