papierfirmowyprogramopenspaceprelegencimaterialynaszaedukacjagalerie

4.2.1 Tablety, e-booki, blogi i chmura...

Moderator:
Anna Stokowska, specjalistka ds. otwartej edukacji, Centrum Cyfrowe

Prelegenci:
Joanna Apanasewicz, nauczyciel, Szkoła Podstawowa w Koninie Żagańskim

Witold Kołodziejczyk, dyrektor i twórca, Collegium Futurum
Tomasz Mikołajczyk, nauczyciel, Szkoła Podstawowa nr 9 w Tarnowskich Górach
dr hab. Katarzyna Winkowska-Nowak, prezes, Regionalne Ośrodki Szkoleń E-learningowych (ROSE)

Panel dyskusyjny z udziałem nauczycieli, którzy z sukcesem wprowadzają w życie idee cyfrowej edukacji. Co o nowoczesnych metodach i narzędziach edukacyjnych myślą nauczyciele, którzy na co dzień korzystają z nich w szkole? Jakie musieli pokonać przeszkody? Co ich motywuje? Kto im pomaga? Jaką widzą przyszłość szkoły?

Postulaty wspólne:

  • Zapraszanie rodziców i zachęcanie ich do zrobienia tych samych rzeczy co dzieci robią z TIK. To pozwala ich oswoić i przekonać do tego dlaczego warto korzystać z TIK w szkole.
  • Zachęcanie nauczycieli do pisania blogów, dzielenia się pomysłami i zasobami, w sieci łatwiejsze i niezależne od miejsca.
  • Zapoznanie nauczycieli z prostymi formami (blog) i praktyczne pokazanie jak nauczyciel pracuje, a nie tylko zasób, używanie licencji, serwisy do publikowania… Większa ilość czasu na wdrażanie TIK potrzebna jest tylko na początku.
  • Potrzeba autodiagnozy w szkołach i stopniowego wdrażania TIK (od bardzo drobnych zmian po budowanie współpracy i strategii).
  • Kluczowe: jasna wizja tego co chcemy osiągnąć dla rozwijania szkoły, jakie cechy chcemy wykształcić u uczniów (proaktywność, jak będzie budowane poczucie wartości uczniów). Jaka technologia? To dopiero końcowa decyzja, kiedy wiesz już całą resztę o swojej szkole i jej celach.
  • Docenianie różnorodności stylów uczenia: nie ma jednego sposobu wykorzystania TIK i nie ma jednej drogi sukcesu.

Postulaty rozbieżne:

  • Chociaż sprawdzają się inicjatywy oddolne w budowaniu infrastruktury w szkołach, to niektórzy komentujący nasze wypowiedzi są zdania, że potrzeba systemowych, odgórnych i strukturalnych rozwiązań zapewniających dostęp do sprzętu w szkołach.