Moderatorzy:
Wojciech Kreft, przewodniczący, Stowarzyszenie Doradców Szkolnych i Zawodowych RP
Karolina Trochimiuk, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego
Prelegenci:
Jolanta Gałecka, ekspert, Young Digital Planet
Magdalena Bogusławska, dyrektor, Ośrodek Rozwoju Kompetencji Edukacyjnych
prof. dr hab. Mirosław Grewiński, prorektor, Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Janusza Korczaka
 |
prezentacja Wojciecha Krefta [pdf - 12,8MB] |
 |
prezentacja Magdaleny Bogusławskiej [pdf - 1,5MB] |
 |
prezentacjaa Jolanty Gałeckiej [pdf - 10MB] |
Założeniem debaty było omówienie elementów składających się na Innowacyjność nauczycieli i uczniów szkoły XXI wieku. Jak przykład wskazano Mirosława Zelenta - nauczyciela informatyki w technikum, który ma ponad 35 tysięcy stałych uczniów w Internecie, a na jego pasjonujące lekcje z niecierpliwością czeka czasami nawet ponad 400 tysięcy osób. Wskazano na ogromną rolę nowych technologii, które są dziś niezbędne do tworzenia nowoczesnej edukacji zarówno w wymiarze budowania szkoły, jak i samodzielnej edukacji uczniów, którzy czasami sami są w stanie nauczyć się więcej, dużo szybciej i z ogromną wewnętrzną satysfakcją.
Postulaty wspólne:
- Odłączenie technologii informatycznych jako kreatywnego narzędzia edukacji.
- Kształcenie przyszłych nauczycieli – wprowadzenie wiedzy psychologicznej, wprowadzenie edukacji psychologicznej do szkół.
- Pytanie uczniów jak wyobrażają sobie swoją szkołę, zaufać dzieciom
- Wykorzystanie potencjału nauczycieli wf-u, obszar skutecznego rozwoju fizycznego dzieci.
- Szkoła uczy myślenia, daje wiedzę przydatną w poszukiwaniu pracy (cv, list motywacyjny), jak poruszać się po rynku pracy, wiedza o prawie itp.
- Walka o to aby nauczycieli otworzyć na zmiany i innowację, dawanie nauczycielom możliwości dzielenia się własnymi doświadczeniami oraz wdrażania innowacji.
- „Otwórzmy drzwi szkoły” - kreatywna kadra (dyrektorzy, nauczyciele).
- Skierowanie systemu edukacji również na kształcenie nauczycieli.
- Zwiększenie środków finansowych na bazę komputerową – szybki Internet w szkołach.
- Rozszerzenie zakresu programów studiów o nowoczesne technologie informatyczne, przydatne do nauki w szkołach.
- Budowanie atmosfery sprzyjającej wprowadzeniu innowacji technologicznej, rozwijaniu kreatywności nauczycieli co prowadzi do kreatywności uczniów.
- Likwidacja karty nauczyciela, wzmocnienie rangi nauczyciela, żeby do zawód nauczyciela stał się pasją.
- Wzmocnienie pozycji dyrektora, aby stał się menagerem.
- Samokształcenie nauczycieli (np. w grupach w szkole lub poza, lokalna siec wśród współpracy – prowadzi do innowacyjności).
- Wsparcie dyrektora dla innowatorów (nauczycieli).
- Budowanie sieci współpracy.
- Upowszechnianie innowacyjności w szkołach.
- Przystosowanie zmiany aby przygotować nauczycieli na zmiany.
- Budowanie zrozumienia miedzy nauczycielami a uczniami.
- Ustanowienie stypendiów dla uczniów idących na studia na kierunki pedagogiczne.
wnioski rozbieżne:
- Zwracać większą uwagę na metody i formy pracy którymi dąży się do osiągania założonych celów. Tworzenia sytuacji edukacyjnych otwartych na potrzeby uczniów, które równocześnie pozwolą na wykorzystanie inwencji twórczej uczniów.