papierfirmowyprogramopenspaceprelegencimaterialynaszaedukacjagalerie

1.1 Jakiej szkoły chcemy w XXI wieku?

Moderatorzy:
Wojciech Kreft, przewodniczący, Stowarzyszenie Doradców Szkolnych i Zawodowych RP

Karolina Trochimiuk, Uniwersytet Kardynała Stefan Wyszyńskiego w Warszawie

Prelegenci:
Edyta Glenc, naczelnik wydziału, Starostwo Powiatowe w Wodzisławiu Śląskim
dr Anna Zasada-Chorab, wiceprezydent, Urząd Miasta Siemianowice Śląskie

pdf  prezentacja Wojciecha Krefta
[pdf - 4,4MB]
 pdf prezentacja Edyty Glanc
[pdf - 3,4MB]

Prezentacja i dyskusja nad wnioskami z portalowej debaty „Jakiej szkoły chcemy w XXI wieku?”
Prezentacja mini-mapy myśli w pięciu obszarach:

  • cechy szkoły,
  • proces organizacji nauczania,
  • współpraca zewnętrzna,
  • kadra szkoły,
  • postulaty dla uczniów.

Postulaty wspólne:

  • Szkoła, która ma wbudowane narzędzie słuchania, aktywny udział wszystkich zainteresowanych (uczniów, nauczycieli, rodziców).
  • Wprowadzenie orientacji zawodowej w szkołach, prowadzące do doradztwa zawodowego.
  • Nauka umiejętności, które pomogą w życiu – praca w zespole, zadawanie pytań, umiejętności analityczne.
  • Pozostawianie najlepszych nauczycieli w szkołach i dbanie w ten sposób jakość oświaty.
  • Więcej zaufania, mniej przepełnienia regulacjami prawnymi.
  • Działanie podnoszące poziom świadomości pedagogicznej rodziców.
  • Przeformułowanie systemu nauczania/podstawy programowej.
  • Szkoła bardziej demokratyczna.
  • Czas na zobaczenie rezultatów i przebiegu zmian, uczyć słuchać, zmiany ewolucyjne a nie rewolucyjne.
  • Mniej teorii, a więcej praktyki, która będzie potrzebna w późniejszym życiu.
  • Zwracanie uwagi na ucznia, na jego rozwój, jak się czuje w szkole, patrzenie na ucznia bardziej indywidualnie.
  • Zniesienie rankingów szkół.
  • Uczenie przez szkołę współpracy i współdziałania oraz zwracanie uwagi na indywidualny rozwój ucznia.
  • Analiza standardów nauczania, spojrzenie na warsztat nauczycieli.
  • Wykorzystanie technologii informacyjnej, inspirujące rozmowy z uczniem, aby sam odkrywał wiedzę - zwrócenie się do pracowników uczelni do rozwijania metodyki nauczania.
  • Dbałość o jakość kształcenia ze względu na niż demograficzny, zwracanie uwagi na kształcenie nauczycieli.

Wnioski rozbieżne:

  • Organizacja w mieście instytucji/ośrodków, które pozwolą szkołom otworzyć się na siebie nawzajem, otwarcie się szkół na zewnątrz.